Optimistisch, vol energie en met veel vertrouwen in de mens, dat ben ik. Het is mijn missie om jonge mensen vertrouwen te geven, zodat ze met plezier naar school gaan en vanuit intrinsieke motivatie leren. Ik wil mensen in beweging zetten om het eigentijds onderwijs daadwerkelijk te realiseren. Met vernieuwing binnen het onderwijs wil ik bijdragen aan de ontwikkeling van zelfbewuste burgers. Dus niet alleen informatie tot je nemen, maar ook nadenken over wie je bent, hoe je met anderen omgaat en wat de voetdruk is die jij achterlaat op deze planeet.
Met Haukes14 meen ik mijn missie te kunnen bereiken. Met Eigentijds Onderwijs wil ik zoveel mogelijk mensen inspireren en zoveel mogelijk kinderen een plezierige en uitdagende schooltijd bezorgen.
Ervaring
In januari 2001 begon ik op Daltonschool de Meiboom, gelegen in een achterstandswijk in Nijmegen. Het was een school met wel 60 nationaliteiten die wij omtoverden tot een Open Wijk School; de eerste sportieve school van Nijmegen. De school was de gehele dag open, we werkten samen met sportclubs, kunstenaars, welzijnsorganisaties en de afdeling Cultuur van de gemeente. Er werd van alles georganiseerd, ook voor de ouders en de buurt. Samen dingen ondernemen, zoals koken tijdens een kookworkshop of sporten na school, schept een band. Het zorgde voor verbinding in de wijk en tussen de verschillende culturen. Toen werd ik mij bewust dat het op een school om veel meer gaat dan kennisoverdracht: onderwijs is het leven leren.
In 2007 werd ik directeur op de Luithorst, een traditionele basisschool waar ik mogelijkheden zag om Eigentijds onderwijs te introduceren. Daar begon ik met het opzetten van een leerplein met twee groepen 4 en drie leraren. De school was qua interieur en kleur sterk verouderd en heel donker. In samenwerking met ouders, leerlingen van een schildersopleiding en vrijwilligers verfden we de school in frisse nieuwe kleuren. Hierdoor ontstond er echt een nieuwe energie. In de transformatie naar Eigentijds Onderwijs op die school heb ik geleerd hoe je iedereen, van ouder tot kind tot docent, kunt meekrijgen in die verandering. Soms speelt er wat onzekerheid op, omdat het een pad is dat nog niet eerder is bewandeld, maar ik zorg ervoor dat iedereen er goed doorheen wordt geloodst.
In 2009 werd ik gevraagd om directeur te worden van de brede onderbouw (van vmbo b tot vwo plus) bij het Montessori College Nijmegen. Met pijn in mijn hart maar tegelijkertijd zeer gemotiveerd om de stap te nemen van primair naar voortgezet onderwijs, liet ik mijn vorige school los. Op het Montessori College kon ik namelijk het verschil maken voor nog veel meer leerlingen. Vanuit de Montessori-gedachte stelde ik voor om een Campus te bouwen en meer praktijkvakken voor het vmbo te introduceren. We haalden het bedrijfsleven in huis en dat sloeg goed aan. Maar om al mijn ideeën over het onderwijs daadwerkelijk in de praktijk te brengen, besefte ik dat het roer om moest. Vanaf Augustus 2014 kreeg ik ‘carte blanche’ binnen het vmbo. Ik realiseerde heterogene klassen, kernvakken op eigen niveau, werken met talentgebieden, formatief toetsen, keuze-uren, gebruik van laptops, een breed beroepsgericht programma D&P en iedere dag opstarten met je mentor.
In 2018 begon ik MC Agora, als startup binnen het Montessori College. Wat begon als een klein eilandje binnen de school groeide uit tot een volwaardige afdeling met ieder jaar meer aanmeldingen. Agora is leren vanuit nieuwsgierigheid en plezier. Geen toetsen, geen rooster, geen docenten, maar leren vanuit eigen leervragen, challenges, en sterke relatie met coach en community.
Begin januari 2021 besloot ik een nieuwe uitdaging aan te gaan en heb ik Haukes14 opgericht. Vanuit dit bedrijf wil ik vanuit verschillende rollen scholen helpen met het realiseren van eigentijds onderwijs. Agora is hierbij voor mij een inspiratiebron. Het biedt een manier om kansenongelijkheid, demotivatie bij leerlingen en het lerarentekort tegen te gaan. Voor meer informatie over Agora, kunt u de website van de vereniging Agora Onderwijs bekijken.
Al met al heb ik vele onderwijsgemeenschappen opgebouwd, die later leefgemeenschappen zijn geworden. Daar ben ik heel trots op.
“Ik heb voor heel veel kinderen mooie plekken gecreëerd. Ik ken al die kinderen en zij mij. Zo wil ik graag zijn; dan hebben we samen een hele prettige schooltijd neergezet.”